Samariterkorps

Hovedstadens Samariterkorps

Hovedstadens Samariterkorps (HSK) er grundlagt i 1911 og er en afdeling under Røde Kors Hovedstaden. HSK varetager Røde Kors’ samariterarbejde i Københavns, Frederiksberg, Tårnby og Dragør kommuner.

Vi har vagter til blandt andet koncerter, store som små løb samt fodboldkampe og øvrige arrangementer i Telia Parken i København. Desuden deltager Hovedstadens Samariterkorps med samaritter på blandt andet Roskilde Festivalen. Vi behandler alt fra behandling af småskrammer, vabler, brækkede arme og ben, til hjertemassage og behandling af shock.

Ud over vagtarbejdet har vi også en del arbejde med at klargøre udstyr og vi har garageaftener og pakkedage. Desuden holder vi vores uddannelser ved lige gennem månedlige undervisnings- og øveaftener.

Vi er godt 80 samaritter, der lægger stor vægt på at vi har et godt fællesskab. Igennem vores frivillige arbejde kommer vi tæt på både patienter og kollegaer og derfor er det essentielt, at vi kender hinanden, og at vi stoler på hinanden.

Den første tirsdag i hver måned kl. 18.30 holder vi velkomstaften for alle interesserede i vores lokaler på Nattergalevej 6 i København NV. Her fortæller vi meget mere om vores uddannelse, og du kan få lov at se på vores materiel. Der vil være uddannede samaritter til at fortælle, hvad det vil sige at være samarit og vise billeder fra vores vagter. Du får også her mulighed for at stille alle de spørgsmål, du måtte have.

Om Samaritertjenesten